====== Půjčovny kol a koloběžek - změny od září? ====== Radní pro dopravu [[politici:ryvola-vojtech|Vojtěch Ryvola]] už několik měsíců jednal se zástupci provozovatelů půjčoven koloběžek a kol. V zásadě chce vyřešit jeden z palčivých problémů, který nám jejich podnikání v Praze 1 přináší. Jedná se zejména o nebezpečnou jízdu na chodníku a blokování chodníku poházenými vozítky. Trnem v oku jsou především provozovatelé elektrických koloběžek. V drtivé většině je používají jen turisté jako atrakci. Zároveň nedodržují pravidla silničního provozu, ohrožují chodce na chodnících, blokují průchody poházenými koloběžkami. Dále jich je tu obrovské množství a ulice jimi jsou zahlcené. Půjčovny kol takový problém nejsou. Ne že by občas někdo nejel po chodníku nebo v protisměrce, nebo nenechal kolo uprostřed chodníku. Ale stává se to mnohem méně často, než v případě koloběžek. Zřejmě je to tím, že je hodně využívají místní. Však jsou také magistrátem podporované, například na Lítačku máte 2× denně 15 minut jízdy zdarma. {{ :obrazky:kolobezky-na-staromaku.jpg?400 |}} Během června pan radní [[politici:ryvola-vojtech|Ryvola]] ohlásil(([[https://www.facebook.com/groups/ulicepraha1/posts/6161796437222792/|Facebook]])) dohodu s půjčovnami Lime, Bolt, Rekola a Nextbike. Dohoda je to pouze ústní a její obsah se různě liší podle zdroje, které jsem našel. Pokusím se shrnout jednotlivé body: ===== Bodové parkování ===== "Bylo konstatováno, že rozhodující termín je 31.8.2023. Do té doby budou všechna parkování přepnuta z oblastních na bodová a nastavena jasná pravidla fungování."(([[https://www.facebook.com/groups/ulicepraha1/posts/6161796437222792/|Facebook]])) Přepnutí na bodové parkování tedy proběhne 1.9.2023. Seznam míst má však být k dispozici až během prvního týdne v září.(([[https://www.facebook.com/groups/prahacislo1/posts/3541066186176867/|Facebook]])) (([[https://www.praha1.cz/praha-1-dojednala-s-provozovateli-sdilenych-kol-a-kolobezek-zprisnena-pravidla/|Praha 1]])) "Nyní v centru města v sezoně jezdí asi 2500 koloběžek, v případě respektování dohody by se toto číslo snížilo na asi 1500. I s tím provozovatelé souhlasili."(([[politici:ryvola-vojtech|Ryvola]], osobní schůzka 22.8.2023)) Číslo 2500 označuje společný počet kol i koloběžek.(([[politici:ryvola-vojtech|Ryvola]], osobní schůzka 22.8.2023)) (([[https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/elektrokolobezky-praha-1-jizda-po-chodniku_2308021308_job|iRozhlas]])) Bude k dispozici 140 (až 150(([[politici:ryvola-vojtech|Ryvola]], osobní schůzka 22.8.2023))) stání a na jedno stání se vejde maximálně 10 koloběžek(([[https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/elektrokolobezky-praha-1-jizda-po-chodniku_2308021308_job|iRozhlas]])). 70 míst bude vyznačených na ulici, dalších 70 bude vyznačených jen v aplikaci. * Jedná se tedy o 1400 míst pro všechny půjčovny. Počet koloběžek je 2500 a má se prý snížit na 1500. Tedy 100 koloběžek musí pořád jezdit, navíc exponovaná místa budou přeplněná a turisté budou objíždět ulice a hledat volné místo, kde jim aplikace dovolí vrátit koloběžku. Aby toto nenastalo, postupně se budou vybírat vhodná místa pro parkování ve spolupráci s veřejností. Dynamický proces, který bude pokračovat stále. Ze začátku bude těchto míst více a postupně budou ubývat a měnit se podle požadavků občanů.(([[politici:ryvola-vojtech|Ryvola]], osobní schůzka 22.8.2023)) ===== Půjčovny budou odvádět poplatek za ... za co? ===== "Půjčovny budou za svá místa platit"(([[https://www.facebook.com/groups/ulicepraha1/posts/6161796437222792/|Facebook]])) "Dohoda o výši parkovného (MHMP) do konce roku. Návrh za Prahu 1 - 25,-Kč/vozidlo/měsíc."(([[https://www.facebook.com/groups/prahacislo1/posts/3541066186176867/|Facebook]])) Zpoplatnění parkování bude dořešeno mezi provozovateli a MHMP v září tohoto roku.(([[https://www.praha1.cz/praha-1-dojednala-s-provozovateli-sdilenych-kol-a-kolobezek-zprisnena-pravidla/|Praha 1]])) Poplatek za zábor veřejného prostoru, 1€ je cena obvyklá v jiných městech Evropy.(([[politici:ryvola-vojtech|Ryvola]], osobní schůzka 22.8.2023)) ===== Vypnutí motoru na vymezených místech ===== "Jasně se vymezí ulice, kde se automaticky vypne pomocný motor (např. Královská cesta)" (([[https://www.facebook.com/groups/ulicepraha1/posts/6161796437222792/|Facebook]])) * Pořád v jednání. Mělo by jít především o celou Královskou cestu or Prašné brány až po Pražský hrad.(([[politici:ryvola-vojtech|Ryvola]], osobní schůzka 22.8.2023)) ===== Jízda po chodníku ===== "MP bude požádána o častější dohled." a "Půjčovny viditelně upozorní na zákaz jízdy po chodnících." (([[https://www.facebook.com/groups/ulicepraha1/posts/6161796437222792/|Facebook]])) Na řidítkách bude nápis s informací o zákazu jízdy po chodníku(([[https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/elektrokolobezky-praha-1-jizda-po-chodniku_2308021308_job|iRozhlas]])), a to v češtině a angličtině.(([[https://www.facebook.com/groups/prahacislo1/posts/3541066186176867/|Facebook]])) (([[https://www.praha1.cz/praha-1-dojednala-s-provozovateli-sdilenych-kol-a-kolobezek-zprisnena-pravidla/|Praha 1]])) ===== Snížení rychlosti ===== "Snížení rychlosti na 20km/hod. od 2:00-6:00"(([[https://www.facebook.com/groups/prahacislo1/posts/3541066186176867/|Facebook]])) (([[https://www.praha1.cz/praha-1-dojednala-s-provozovateli-sdilenych-kol-a-kolobezek-zprisnena-pravidla/|Praha 1]])) * Tohle je spíše ochrana opilých turistů, kteří v noci pořádají závody. Na místní to má minimální vliv. --- //[[user:termiter|Michal Rubeš]] 2023/08/22 13:31// ===== Špatně zaparkovaná vozítka ===== "V případě špatně zaparkovaného kola či koloběžky má provozovatel 4 hodiny (v nočních hodinách 8, tedy od 22 do 6 hodin) na její odstranění. Pokud se tak nestane, odstraní špatně zaparkované a řádně nahlášené vozidlo MČ Praha 1 na své náklady, které pak bude uplatňovat vůči příslušnému provozovateli. Takto odstraněné vozítko bude odvezeno do sběrného dvora. V případě, že si majitel kolo či koloběžku do jednoho roku nevyzvedne, Radnice s ním naloží jako se ztracenou věcí a daný předmět nabídne v charitativní dražbě." (([[https://www.praha1.cz/praha-1-dojednala-s-provozovateli-sdilenych-kol-a-kolobezek-zprisnena-pravidla/|Praha 1]])) * Praha 1 má připravené pohotovostní vozidlo. Jedná se o překážku v provozu na chodníku. To je výklad zákona ministerstva vnitra. Na stránkách MV a Svazu měst a obcí(([[https://www.smocr.cz/cs/cinnost/doprava/a/metodicky-pokyn-k-moznostem-regulace-sdilenych-kol-a-kolobezek|Metodický pokyn k možnostem regulace sdílených kol a koloběžek]])). (([[politici:ryvola-vojtech|Ryvola]], osobní schůzka 22.8.2023)) * V Praze 2 hrozba čtyř hodin funguje, nápravu dělají obvykle dříve. (([[politici:ryvola-vojtech|Ryvola]], osobní schůzka 22.8.2023)) ===== Závěr ===== Asi nejdůležitější informace pro nás je, že existuje metodický pokyn(([[https://www.smocr.cz/cs/cinnost/doprava/a/metodicky-pokyn-k-moznostem-regulace-sdilenych-kol-a-kolobezek|Metodický pokyn k možnostem regulace sdílených kol a koloběžek]])) od Ministerstva vnitra a Ministerstva dopravy, který říká obcím, co si mohou ve vztahu k půjčovnám koloběžek a kol dovolit, že je můžou regulovat, zpoplatnit a překážející vozítka odvážet a pokutovat. Je na nás, jak tohoto pokynu využijeme. Jelikož metodický pokyn není lehké čtení, [[politici:marc-pavel|Pavel Marc]] ho shrnul v příspěvku na Facebooku.(([[https://www.facebook.com/groups/prahacislo1/posts/3544145915868894/|Facebook]]))