Projekty

Jako občané bychom měli vědět, na čem námi zvolení politici pracují. Předvolební vstřícnost a sliby vystřídalo po volbách mlčení. Jediná komunikace směrem k nám jsou drobné a nekonfliktní zprávičky s fotkou rozesmátého politika na webu Prahy 1, radničního časopisu a jedněch soukromých novin, kde za to ještě platíme. Důležité informace se pak dozvídáme z různých celostátních deníků, které často paradoxně čerpají z tiskových zpráv Prahy 1, které občanům nejsou přístupné.

Světlou výjimkou je portál https://transparentni.praha1.cz/, kde jsou některé systematické informace spíše datového typu.

Tajení informací je pro politiky výhodné. Pouští nám jen to, co je staví do dobrého světla. Kontroverzní memoranda se v tichosti připraví, schválí, a pak s velkou slávou zveřejní s tím, že to je to nejlepší, co se nám mohlo stát. A když se něco nedaří, tak se tom ani nedozvíme. Od voleb tu třeba máme intenzivní ticho ohledně posílení strážníků. A to bylo slibů.

Jako občané musíme kontrolovat činnost svých zaměstnanců, tedy zastupitelů, ale i úředníků. Je třeba aby nám Praha 1 poskytovala pravidelně informace o tom, na čem vlastně pracuje a v jakém je to stavu. Politici se většinou brání. Nechtějí, aby jim bylo vidět pod prsty. Dovedete si ale představit, že byste svému šéfovi odmítli říkat co děláte? Nebo že byste jako nadřízení nechtěli vědět, co vlastně vaši zaměstnanci provádějí? Absurdní, ale v Praze 1 je to tak je.

Většinou se moje snaha o automaticky poskytované aktuální informace setkává s aktivním mlčením, případně je mi vysvětlováno, že vlastně informace poskytují a to co chci je moc náročné a zabírá to čas. A že ten čas raději věnují jednotlivým lidem, kteří se jich přímo zeptají. Absurdní? Ano. Přitom přehledné informace o tom, na čem vlastně dělají, je základ jakékoliv jejich činnosti. Takže určitě si podobnou dokumentaci již sami vedou. A pokud ne, tohle může za ně dělat oddělení pro styk s veřejností, které se jich jednou za dva týdny zeptá, jak na tom jsou a stránku upraví.

Navrhnul jsem šablonu projektu, která by měla pomoci zajistit jednotnou a přehlednou formu:
Projektová karta: Informace o aktivitách radních a zastupitelů

Občané budou vědět na čem radnice pracuje, jaké jsou její záměry, čeho chce jak dosáhnout a kdy.

Žádné nejsou.

  • Nebudou muset odpovídat jednotlivě dokola na podobné dotazy občanů, což znamená úsporu jejich času.
  • Pokud nějaký projekt nejde jak má, bude zřejmé, kde je příčina problému. Vyhne se tedy obviňování, že něco zanedbal.
  • Bude vidět, který zastupitel co dělá, jakou práci odvedl, jaké jsou jeho zásluhy, což se dobře zúročí v následujících volbách.
  • Musí se starat o aktualizace stránky jeho projektů. Vzhledem k jednoduché struktuře a možnosti nechat si jej vést by se nemělo jednat o výraznou komplikaci.

Velké nevýhody má pro zastupitele, kteří toho moc nedělají, nechtějí aby bylo na jejich práci vidět, nebo pracují na projektech, které nejsou v zájmu občanů. Takové zastupitele však nemáme, tedy tyto nevýhody nepřipadají v úvahu.

V dalším kroku je třeba obejít co nejvíce zastupitelů, seznámit je se způsobem poskytování informací, se šablonou a hlavně posbírat připomínky. Přeci jen je celý tento systém informovanosti psaný především z pohledu občana. Aby mohl fungovat, musí být jednoduchý a přínosný i pro zastupitele.

  • Některé informace není možné veřejně poskytovat, aby se projekt neminul účinkem.
    • V takovém případě se připravované kroky a informace o nich do projektu doplní ve chvíli, kdy už jejich zveřejnění neohrozí cíle projektu s poznámknou, proč byly informace zveřejněny později.
  • Kdo bude stránku s projektem udržovat?
    • Vzhledem k tomu, že se jedná o stručné a přehledné informace, nejlépe v bodech, může si stránku upravovat ten, kdo je za projekt zodpovědný. Taková práce by neměla zabrat více jak 15 minut času týdně. Spíše i méně, pokud se bude dělat průběžně. Další možnost je pověřit napříkla oddělení pro styk s veřejností, které se bude pravidelně dotazovat na stav projektu a podle odpovědí vedoucího projektu stránku aktualizovat samo.
    • Většinu projektů vedou radní, ti mají své asistentky.
    • Projekty často zasahují do různých gescí. Vedoucí je však jen jeden, ten je zodpovědný za projektovou stránku. Může však pověřit i několik dalších osob, které budou do karty doplňovat aktuality. Pak je vhodné u takových bodů ještě uvést jméno, kdo jej zapsal.
  • Existuje projekt Otevřená radnice, proč nevyužít ten?
    • Určitě by bylo dobré tento nebo podobný ověřený projekt nasadit. Je to však složitá a komplexní věc, která může trvat i více volebních období. Systém projektových karet na webu se však technicky dá nasadit doslova do druhého dne a může se efektivně využívat do té doby, než se případně překlopí do jiného systému.
  • Která témata takto zpracovat a která už ne?
    • Nemá smysl takto zpracovávat každou drobnost. Zpočátku se bude jednat o hlavní témata radnice, která má v programovém prohlášení, případně další témata, která rezonují veřejností. Radnice zatím nemá vlastní fórum pro občany, do té doby je možné si udělat průzkum například ve skupině Praha číslo 1. Do budoucna, až se systém zavede, by se měl okruh témat postupně rozšiřovat hlavně na témata s velkým dopadem na život v městské části a na její ekonomiku.

  • Dnes na Facebooku pan Lamberti napsal, že zapomněl odpovědět, ale během týdne mi ještě odpověď pošle. — Michal Rubeš 2025/01/05 22:31
  • Po týdnu jsem odpověď nedostal, tak jsem se mu na Facebooku připomněl. — Michal Rubeš 2025/01/13 12:06

Uběhl více jak měsíc, všichni zastupitelé měli času na odpověď více než dost. Pojďme se tedy podívat na vyhodnocení. — Michal Rubeš 2024/10/29 10:02

  • temata/projekty/start.txt
  • Poslední úprava: 2025/01/13 12:07
  • autor: Michal Rubeš