Půjčovny kol a koloběžek - změny od září?

Radní pro dopravu Vojtěch Ryvola už několik měsíců jednal se zástupci provozovatelů půjčoven koloběžek a kol. V zásadě chce vyřešit jeden z palčivých problémů, který nám jejich podnikání v Praze 1 přináší. Jedná se zejména o nebezpečnou jízdu na chodníku a blokování chodníku poházenými vozítky.

Trnem v oku jsou především provozovatelé elektrických koloběžek. V drtivé většině je používají jen turisté jako atrakci. Zároveň nedodržují pravidla silničního provozu, ohrožují chodce na chodnících, blokují průchody poházenými koloběžkami. Dále jich je tu obrovské množství a ulice jimi jsou zahlcené.

Půjčovny kol takový problém nejsou. Ne že by občas někdo nejel po chodníku nebo v protisměrce, nebo nenechal kolo uprostřed chodníku. Ale stává se to mnohem méně často, než v případě koloběžek. Zřejmě je to tím, že je hodně využívají místní. Však jsou také magistrátem podporované, například na Lítačku máte 2× denně 15 minut jízdy zdarma.

Během června pan radní Ryvola ohlásil1) dohodu s půjčovnami Lime, Bolt, Rekola a Nextbike. Dohoda je to pouze ústní a její obsah se různě liší podle zdroje, které jsem našel. Pokusím se shrnout jednotlivé body:

„Bylo konstatováno, že rozhodující termín je 31.8.2023. Do té doby budou všechna parkování přepnuta z oblastních na bodová a nastavena jasná pravidla fungování.“2)

Přepnutí na bodové parkování tedy proběhne 1.9.2023. Seznam míst má však být k dispozici až během prvního týdne v září.3) 4)

„Nyní v centru města v sezoně jezdí asi 2500 koloběžek, v případě respektování dohody by se toto číslo snížilo na asi 1500. I s tím provozovatelé souhlasili.“5) Číslo 2500 označuje společný počet kol i koloběžek.6) 7)

Bude k dispozici 140 (až 1508)) stání a na jedno stání se vejde maximálně 10 koloběžek9). 70 míst bude vyznačených na ulici, dalších 70 bude vyznačených jen v aplikaci.

  • Jedná se tedy o 1400 míst pro všechny půjčovny. Počet koloběžek je 2500 a má se prý snížit na 1500. Tedy 100 koloběžek musí pořád jezdit, navíc exponovaná místa budou přeplněná a turisté budou objíždět ulice a hledat volné místo, kde jim aplikace dovolí vrátit koloběžku. Aby toto nenastalo, postupně se budou vybírat vhodná místa pro parkování ve spolupráci s veřejností. Dynamický proces, který bude pokračovat stále. Ze začátku bude těchto míst více a postupně budou ubývat a měnit se podle požadavků občanů.10)

„Půjčovny budou za svá místa platit“11) „Dohoda o výši parkovného (MHMP) do konce roku. Návrh za Prahu 1 - 25,-Kč/vozidlo/měsíc.“12)

Zpoplatnění parkování bude dořešeno mezi provozovateli a MHMP v září tohoto roku.13)

Poplatek za zábor veřejného prostoru, 1€ je cena obvyklá v jiných městech Evropy.14)

„Jasně se vymezí ulice, kde se automaticky vypne pomocný motor (např. Královská cesta)“ 15)

  • Pořád v jednání. Mělo by jít především o celou Královskou cestu or Prašné brány až po Pražský hrad.16)

„MP bude požádána o častější dohled.“ a „Půjčovny viditelně upozorní na zákaz jízdy po chodnících.“ 17)

Na řidítkách bude nápis s informací o zákazu jízdy po chodníku18), a to v češtině a angličtině.19) 20)

„Snížení rychlosti na 20km/hod. od 2:00-6:00“21) 22)

  • Tohle je spíše ochrana opilých turistů, kteří v noci pořádají závody. Na místní to má minimální vliv. — Michal Rubeš 2023/08/22 13:31

„V případě špatně zaparkovaného kola či koloběžky má provozovatel 4 hodiny (v nočních hodinách 8, tedy od 22 do 6 hodin) na její odstranění. Pokud se tak nestane, odstraní špatně zaparkované a řádně nahlášené vozidlo MČ Praha 1 na své náklady, které pak bude uplatňovat vůči příslušnému provozovateli. Takto odstraněné vozítko bude odvezeno do sběrného dvora. V případě, že si majitel kolo či koloběžku do jednoho roku nevyzvedne, Radnice s ním naloží jako se ztracenou věcí a daný předmět nabídne v charitativní dražbě.“ 23)

  • Praha 1 má připravené pohotovostní vozidlo. Jedná se o překážku v provozu na chodníku. To je výklad zákona ministerstva vnitra. Na stránkách MV a Svazu měst a obcí24). 25)
  • V Praze 2 hrozba čtyř hodin funguje, nápravu dělají obvykle dříve. 26)

Asi nejdůležitější informace pro nás je, že existuje metodický pokyn27) od Ministerstva vnitra a Ministerstva dopravy, který říká obcím, co si mohou ve vztahu k půjčovnám koloběžek a kol dovolit, že je můžou regulovat, zpoplatnit a překážející vozítka odvážet a pokutovat. Je na nás, jak tohoto pokynu využijeme.

Jelikož metodický pokyn není lehké čtení, Pavel Marc ho shrnul v příspěvku na Facebooku.28)


  • zapisnik/2023-08-22-pujcovny-kol-a-kolobezek-zmeny-od-zari.txt
  • Poslední úprava: 2023/08/25 16:18
  • autor: Michal Rubeš