Beseda o zpoplatnění vjezdu obou břehů Vltavy

V pondělí 13. 11. 2023 svolal pan radní pro dopravu Ryvola besedu o zpoplatnění vjezdu obou břehů Vltavy, která se konala ve společenském středisku VIA na Újezdě. (Pozvánka na Facebooku.)

S veřejností diskutovali paní starostka Radoměřská, pan radní Ryvola a pan zastupitel Motl.

Před besedou jsem marně hledal nějaké informace, abych věděl, o čem budeme diskutovat. Jak jsem později zjistil, nebyl jsem sám. Bohužel nic zveřejněno nebylo, všechny informace jsme si postupně vyslechli, a pak mohli diskutovat.

Diskuze byla svolána hlavně proto, aby si naši zastupitelé ověřili, že mají pro omezení průjezdu podporu svých občanů. Ve čtvrtek 16. 11. o tom totiž budou jednat na magistrátu.

Ve stručnosti vypíšu fakta, která jsem se dozvěděl, ať máte možnost se připravit na druhou besedu, která se koná na radnici 15. 11. 2023. (Pozvánka na Facebooku).

  • Problém jsou dovážky, je jich hodně.
  • Tramvaje jsou bržděné auty, zpoždění se promítá do celého města.
  • Hlavní problém je benevolentní parkování, které přivádí velké množství aut.
  • Zpoplatnit vjezd do úseku Karmelitská - Újezd a na druhém břehu zřejmě někde kolem Křižovnického náměstí. Místo na pravém břehu Vltavy se zamluvilo, pak se k tomu už nikdo nevrátil.
  • Změna parkování, takže do centra nebude mít důvod jet tolik aut jako teď.
  • Vjezd bude stát 200 Kč na kalendářní den. Tedy ne 24 hodin, ale do půlnoci. Je to kvůli nějakému zastaralému zákonu.
  • Zaplatit to půjde přes nějakou aplikaci, možná i Lítačku, taky na pokladně na radnici.
  • Kdo bude mít povolení k parkování v modré zóně, bude mít i volný průjezd. Tedy především rezidenti. Dále podnikatelé s provozovnou v Praze 1 a jejich zásobování.
  • Hlídat to bude kamera s automatickým systémem, který bude automaticky rozesílat pokuty, případně automaticky obstavovat účty.
  • Bude se jednat o porušení značky Zákaz vjezdu, tedy ztrátu několika bodů a hlavně možnost vymáhat pokuty v rámci Evropské unie.
  • Zpoplatnění průjezdu je přímo navázané na systém parkování, proto se může spustit až po něm, tedy nejdříve 1. 7. 2024.
  • Modré zóny budou jen pro rezidenty, jejich návštěvy a jejich obsluhu.
  • Dále budou mít možnost si zaplatit parkování i podnikatelé s provozovnou v Praze 1.
  • Zruší se přenosná oprávnění, které zneužívají hlavně hotely.
  • Možnost si zakoupit povolení k parkování bude mít buď občan s trvalým bydlištěm, nebo domácnost či provozovna. To by se určovalo elektroměrem. Nemá smysl, aby čtyřčlenná rodina mohla využívat 4× parkování a další výhody s tím spojené. Obě možnosti jsou však zatím ve hře.
  • Změna systému parkování není závislá na zpoplatnění průjezdu. Od 1. 7. 2024 však budou parkování vybírat sami městské části, tedy k tomuto datu to bude nejdříve.
  • Rezident bude mít k dispozici 60, nebo 120 hodin (ještě se uvidí) parkování, které může poslat třeba řemeslníkovi a podobně. Jestli budou zdarma, nebo za mírný poplatek, aby se s tím neobchodovalo, to se ještě uvidí.

Škoda, že nebyly tyto informace přehledně připravené třeba na webu Prahy 1. Určitě by byly kompletní (jistě jsem na něco zapomněl) a ne z druhé (mojí) ruky.

Pan Ryvola říkal, že nechce nikam psát informace o parkování a průjezdu, že se to stále mění. Raději to vše napíše, až to bude hotové a všichni se dohodnou. Paní Radoměřská na to navázala, že je pro ně důležitá zpětná vazba od občanů, aby věděli, jestli se záměry souhlasíme, jestli směřují správným směrem. To se však těžko dělá, když nás nikdo o záměrech a stavu projektů Prahy 1 neinformuje.

V každém případě děkuji za čas, který nám paní starostka páni zastupitelé věnovali. Pro zpoplatnění i pro změny v parkování byla naprostá většina přítomných občanů. Jen je třeba doladit detaily, prosadit to a hlavně konečně spustit.

  • zapisnik/2023-11-13-beseda-o-zpoplatneni-vjezdu-obou-brehu-vltavy.txt
  • Poslední úprava: 2023/11/13 21:58
  • autor: Michal Rubeš