Jak nám šlape dohoda? O koloběžkách s radním pro dopravu Ryvolou a s půjčovnou Bolt
Se začátkem turistické sezóny se nám najednou v ulicích objevilo velké množství koloběžek. Opět parkují kde nemají, jezdí po chodníku. Jako by žádná dohoda z podzimu nebyla. Pan radní pro dopravu Ryvola to komentoval na Facebooku a zval na schůzku se zástupci půjčovny Bolt, kde jim vyčiní. Pozvání jsem přijal, tak se pojďme podívat, o co vlastně šlo.
Z hlediska provozu Boltu se probírala dvě důležitá témata: Parkování mimo vyhrazená místa a jízda po chodníku.
Jedna z prvních otázek byla, proč vlastně se tohle děje především v posledních týdnech? Co se stalo? Co se změnilo? Na to zástupci Boltu jen krčili rameny, a vyhýbavě odpovídali, že vlastně také neví, že se to bude muset nějak analyzovat. Tak jsem se zeptal, zda to nebude tím, že s pěkným počasím tu máme mraky turistů, kteří si chtějí zajezdit po Praze, takže vytáhli ze skladů přes zimu schované koloběžky a navozili je do centra? Pak jsme se dozvěděli, že je to vlastně možné, že to může být tím.
Parkování
Dozvěděl jsem se, že mají jednoho člověka, který osm hodin denně chodí po ulici a srovnává koloběžky a během mistrovství v hokeji budou mít dokonce 24 hodinový dohled. Na to jsme vytáhli několik fotografií desítek poházených koloběžek pořízených během jedné dnešní procházky. Dozvěděli jsme se, že to je tím, že máme špatně značené parkoviště. Dívám se do svých zápisků a k tomu tu mám poznámku „R vypěnil“. Jasně, my zřizujeme parkoviště a značíme je, jen aby oni mohli půjčovat turistům koloběžky a vydělávat na tom. A ještě se dozvíme, že jsou špatně značená, takže turisté pak koloběžky házejí všude okolo. Docela by mě zajímalo, kolik nás vlastně stálo a stále stojí budovat tuhle síť parkovišť, kterou využívají z 99% půjčovny.
Je jasné, že technicky zatím nejde dost dobře lokalizovat koloběžku s přesností na metr, takže zákazník ji může odložit i jinam. A to o dost jinam, klidně i o desítky metrů jinam. Ale prý takový zákazník pak může dostat pokutu 500 Kč! Pokuta samozřejmě plyne do kapsy Boltu, takže by se dalo říct, že je dokonce v jeho zájmu, aby zákazníci parkovali špatně, protože to pak zvedne jejich zisky. Tak z tohoto záměru je nepodezírám, ale taková pokuta je samozřejmě absurdní a problém místních nijak neřeší.
Jízda po chodníku
Dozvěděli jsme se, že dělají všechno pro to, aby jejich zákazníci po chodníku nejezdili. Například mají na koloběžce nálepku a při registraci musí odklepnout upozornění, že se po chodníku jezdit nemá. Dále se takové upozornění jednou za čas znovu v aplikaci objeví. Prý to tak funguje v Polsku. No a ještě připravují edukační akci, kde budou zákazníkům vysvětlovat … a teď vlastně nevím co? Pravidla silničního provozu?
Na to jsem jim řekl, že tohle možná funguje v Polsku, kde se zaměřují na pravidelné zákazníky, kteří jejich koloběžky využívají k dopravě. Nebude to fungovat na turisty, kteří prvně přijedou do centra, vidí koloběžky jako turistickou atrakci a jdou si užít jízdu Prahou. Po projetí první ulice přijdou na to, že po kostkách se jezdit nedá a dále pokračují po chodníku, protože to tak vlastně dělají všichni, a tedy tak je to správné a tak to má být. Druhý den odjedou, takže nějaká pravidelná edukace se jich nijak nedotkne.
Co tedy dál?
Zaznělo také, že Praha 1 z toho všeho vlastně nemá ani korunu. Na to jsme se dočkali reakce, zda by bylo možné přimhouřit oko, pokud by Praha 1 z toho nějakou tu korunu měla. Tady jsme se s panem radním shodli, že to by tedy možné nebylo.
Oni tu podnikají ve veřejném prostoru, zabírají místo a jejich podnikání nás ohrožuje na zdraví sražením na chodníku. Tedy půjčovny nám berou prostor a bezpečí, zpeněží ho a zisky si ponechají. Přínosy pro místní jsou minimální a negativní vlivy naprosto převažují. Je tedy logické, že místní v naprosté většině chtějí provoz půjčoven koloběžek v Praze 1 zakázat.
Padl návrh, že bychom se mohli třeba jednou za dva týdny sejít a povědět si, co je na jejich podnikání špatně, kde to skřípe a podobně. Tak to taky neprošlo, protože momentálně je špatně prakticky všechno. Na to se nepotřebujeme scházet. Stačí, když si jednou za týden udělají procházku po centru.
Půjčovny podnikají v Praze už léta. Většinu času bez mantinelů a veřejný prostor vykořisťují bez nějakých omezení. Za celou dobu jsem nezaznamenal viditelnou vstřícnost z jejich strany. Vždy museli být k něčemu tlačeni a i tak se snaží vše odkládat a obcházet. Nějaká společenská odpovědnost a dlouhodobá udržitelnost, která je poslední léta tak moderní u některých společností, jim prostě nic neříká. Ždímají zisk na maximum dokud to jde.
Třeba se pletu, zástupci půjčovny se teď drží za nos a příští týden nebo i příští měsíc bude vše v pořádku. Teď se tedy čeká na návrh celopražské smlouvy s TSK, která by měla stanovit pravidla pro provozování půjčoven kol a koloběžek. Vzhledem k tomu, že z jednání jsem neměl pocit, že by chtěla půjčovna účinně něco řešit, dává mi smysl platné rozhodnutí zastupitelstva Prahy 1 zakázat parkování koloběžek v naší městské části.